Kamis, 19 November 2015

Rawatan Sinusitis kronik

Rawatan Sinusitis kronik

Sinusitis bermaksud keradangan sinus a. Kebanyakan masalah resdung adalah disebabkan oleh jangkitan. Bahagian yang paling kerap terjejas adalah sinus tulang pipi. Sinusitis kronik adalah bengkak pada ruang udara yang penuh di belakang dahi, pipi, dan mata yang terus untuk jangka masa yang panjang atau berterusan untuk beberapa hari. Sinusitis yang kronik bermakna resdung yang menjadi berterusan lebih daripada 12 minggu. Sinusitis kronik adalah kebanyakannya biasa daripada sinusitis akut. Sinusitis akut sering berlaku dengan jangkitan pernafasan atas atau bengkak. Sinusitis kronik boleh menghasilkan sedikit gejala kurang teruk berbanding sinusitis akut, tetapi ia boleh merosakkan tisu sinus. Yang paling biasa gejala biasanya hidung tersumbat bermakna halangan hidung.

Gejala yang kadang-kadang berlaku termasuk: kesesakan hidung, menunaikan hidung, hingus titisan, kenyang Muka, rasa tidak selesa, batuk tidak produktif kronik, Hyposmia, gangguan Visual, Bersin, telinga tersumbat, rasa tidak menyenangkan dan lain-lain Pada kanak-kanak, gejala mungkin termasuk cepat marah, dengkuran, pernafasan mulut , kesukaran makan, dan ucapan 'hidung'. Jika anda pergi ke suatu tempat untuk pemeriksaan. Pembekal penjagaan kesihatan akan memeriksa badan anda dan juga paip ringan pada muka anda ke atas sinus anda. Jika anda mahu tahu mengenai sinus kemudian jika sinus bersinar apabila cahaya bersinar secara langsung ke atas mereka. Jika sinusitis hadir, sinus tidak akan bersinar apabila doktor anda bersinar cahaya mereka ke.

Anda boleh meliputi beberapa ujian yang termasuk:

CT Scan sinus
MRI sinus
Sinus x-Ray
Kadang-kadang apa yang berlaku adalah bahawa beberapa orang yang bermasalah dengan jangkitan sinus kerap, atau jangkitan yang berterusan, yang menyala. Rawatan resdung kronik berterusan untuk tempoh yang lebih bermakna untuk beberapa minggu atau bulan pada satu masa. Ini kadang-kadang boleh membawa kepada komplikasi serius, termasuk jangkitan di dalam tulang dan tisu berhampiran dengan sinus. Ia adalah sangat jarang jangkitan ini boleh merebak ke otak. Orang yang akan menjadi sangat sakit dan telah bengkak di sekeliling mata.

Dalam rawatan sinusitis kronik, kita boleh merawat ia dengan perubatan. Ia semua bergantung kepada berapa teruk keadaan anda, sekarang selepas itu ia bergantung kepada doktor anda bahawa bagaimana doktor anda menetapkan antibiotik oral, antibiotik yang disedut melalui hidung, atau antibiotik yang disuntik terus ke dalam aliran darah anda. Jika jangkitan adalah disebabkan oleh bakteria antibiotik boleh diberikan. Rawatan antibiotik biasanya mengambil masa 3-4 minggu. Jika anda mengambil pil, ia diambil melalui mulut yang membantu melegakan dekongestan lisan. Semburan hidung boleh membantu melegakan gejala-gejala rawatan resdung kronik yang disebabkan oleh alahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar